Vrijdag de 13e, GOD BLESS YOU - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kim Kok - WaarBenJij.nu Vrijdag de 13e, GOD BLESS YOU - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Kim Kok - WaarBenJij.nu

Vrijdag de 13e, GOD BLESS YOU

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Juni 2014 | Kenia, Kisumu

26 mei
Het weekend zit er weer op.
Met een beetje passen en meten zaten we met 6 meiden in één huisje. Blij zijn we dat we nu onze eigen kamer en badkamer weer hebben. Zaterdag ochtend was het moment aangebroken om de hippo’s te spotten. Gelukkig waren ze er ook echt. Wat een toffe beesten. Beetje chillen in het water en regelmatig je kont showen. Luxe leven. Twee uur lang met elkaar in een bootje. Leuk om mee te maken. Daarna lekker vis gegeten en chapatti. Heerlijk met je handen erin vroeten. ’s Middags het zwembad in gegaan met Priscilla. Moment voor goeie gesprekken en samen te stressen over het nieuwe schooljaar. We genieten nog wel hoor. Weer lekker uit eten geweest en daarna de rooftop in. Rooftop is de plek waar de dansjes en drankjes genuttigd worden en waar Kim nieuwe vrienden maakt.
Laat in bed en de volgende dag weer in de kerk natuurlijk. Alsof ik thuis kom, alleen net iets meer afrikaantjes. De muziek klonk bekend voor mij. Nu zit ik weer op school en het is het bijna tijd voor de pauze. Hier zitten de leraren gewoon in de les met hun telefoon en als dat niet meer leuk is liggen ze te slapen op hun bureau. Dan schrijf ik maar een verslag.

27 mei
Gisteravond gingen we op bezoek bij de buurvrouw. Ze wilde dat we een kijkje namen en zouden zien hoe afrikanen leven. Sommige dan. Een vierkant kot met een stapelbed voor haar en haar zoontje. En dan zo gelukkig zijn. WAUW!!! Kunnen wij nog wat van leren. Allemaal vriendelijke buurtjes dat we hebben besloten een feessie te geven. Oftewel buiten zitten, kampvuur, chips, soda’s en keniaans bier. Groot feest word dat. Even later gisteravond ging de pris sirene af. Operatie salamander. We zijn allemaal wat betreft beesten. Eerst even gegild, wat deo in z’n ogen gespoten en het raam dicht gemaakt met touw. Dat raam goot never nooit meer open.

28 mei
Een verslag van het meest grote emotionele wrak ever. Vanochtend kwam ik aan op school en het was weer assemble time. Een docent vertelde me dat ze een meisje kwijt was. Ik vroeg natuurlijk waar ze is. Overleden bedoelde ze. Nu was ik even stil. Ondertussen zingen de 500 meiden voor mijn neus rustig verder. Docenten zitten wat op hun telefoon. Ik vroeg de lerares of ze een foto van het meisje had. Ik houd onthoud niet ieder gezicht aangezien ze allemaal donker zijn, hetzelfde kapsel (geen haar dus) en hetzelfde schooluniform dragen. SHIT ik had dit meisje 2 dagen geleden nog les gegeven. Brok in mn keel. Maar nu moest ik natuurlijk gewoon weer les gaan geven. Een klas van 90 was het nu en toen ik binnen kwam werden er een paar geslagen met een stok. Dit werd me even teveel. Ik ging naar een ander lokaal en wilde gaan schrijven. Nee, ik kon even niet meer. Tijd om naar huis te gaan en keihard te gaan huilen.

1 juni
We zitten er alweer een maand, tijd vliegt. Ik heb nu niet teveel te melden. Afgelopen vrijdag was de party met de buurtjes. Met z’n alle rond het kampvuur chips eten, soda’s en keniaans bier drinken. Verder veel in de zon gelegen en zelfs factor 50 is voor deze muzungu niet genoeg. Een paar minuten geleden was het weer raak, 3 gillende keukenmeiden. Salamander nummer 30 gespot. Onze held mark heeft hem vrij gelaten alleen ligt die staart nu nog te trippen in de wasbak.

2 juni
Ik zat buiten rond een uur of zes en dacht: ‘wat ben ik een oud wijf’. Ik snapte mijn ouders nooit dat ze een uur buiten konden zitten en genieten van de natuur. Nou, ik zat wel een uur buiten, beetje Kim walker muziek aan en een kop Hollandse thee erbij. Geloof me ik genoot ervan. Niet de natuur maar gewoon ff lekker rust. Niet eens een hinnikend zusje om me heen. Gek genoeg mis ik die kleine toch ook wel een beetje. Ik zit gewoon in AFRIKA, HALLO. Genieten dit, ouwe held. Iedere week dan wel stage maar het voelt toch als een soort vakantie. Ik hou dit nog wel even uit hier.

4 juni
Gapend zit ik weer op school. De leraren komen aangekakt. Gister was het dancing games. Het zou om 10 uur beginnen. Iedereen werd geschminkt en omgekleed. Rond half 1 begon het dan toch op gang te komen. Ik ben best lui maar dit tempo hier. Een gehandicapte slak is nog sneller.
Uiteindelijk zaten we in een groot gebouw waar het gebeurde. De 3 muzungu’s zaten vooraan hoor (pris, anouck, kim) Wij waren misschien nog wel het grootste entertainment hier. Hele dag de bekende Nederlander uitgehangen. 2000 mensen en ik loop daar tussen als witte. Ik was kapot. Vandaag was het singing games op keniaans level, ik slaap vannacht als een roos.

5 juni
Vandaag hielp ik mee in de keuken op school. Tenminste buiten, grote pannen en vuur. Twee keer in een pan roeren en ik ben een echte KOK. Ooit een blanke gezien die in een pan roert? Hier niet nee. Hun ook weer blij. Vanmiddag met mark naar Dorien gegaan. We wilde kip eten dus dan moet die dood ook. Stond ik dan op die poten en vleugels met een mes. Echt een mietje ben ik. Uiteindelijk stond ik er een meter vandaan en samen die keel doorgesneden. Maar die kip is dood en ze was ook nog te eten.

10 juni
Mijn laatste verslag vanuit Rangala. Van het weekend heb ik nog even de aap uit geHANGEN. Ik hing wel prima daar boven in die boom. De laatste stage week alweer van deze periode. Nooit gedacht dat ik een stage plek zou gaan missen, maar hier is het wel een ander verhaal. De mensen hier zijn zo vriendelijk. We zagen er eerst wel tegen op, kon wel een beetje huilen toen we hier kwamen. Ik heb het enorm naar mn zin gehad op de girlsschool. Ook minder leuke dingen gezien helaas, maar die maken me hopelijk alleen maar sterker. De komende 2 dagen nog even genieten op stage dus. Vrijdag vertrekken we naar Kisumu voor de 2e periode. Tijd voor een weekje vakantie en safari. Hier zie ik zeker wel naar uit. Jammer om Rangala te verlaten, maar ik heb ook weer zin in de nieuwe stage.

13 juni
We zijn in KISUMU!!! Ook hier heb ik weer mijn eigen plekje gecreëerd en m’n koffers zijn weer leeg.
Zometeen weer uit eten en vanavond voetbal kijken natuurlijk. Nu genieten van de vakantie.
En bedankt aan degene die me lieve kaartjes hebben gestuurd. Goed om te lezen dat Saskia ( mijn zusje) goede cijfers haalt op school. Trots op je zussie

GOD BLESS YOU ALL

  • 15 Juni 2014 - 14:28

    Hellen:

    Tof om te lezen dat het zo goed met je gaat......trots op je hoor....
    Dikke kus vanuit het zonnige etten leur.....

  • 20 Juni 2014 - 10:43

    Corinne:

    Hallo lieve Kim, wat heb je toch bijzondere verhalen!!! jij gaat van avontuur tot avontuur!! Na alles wat je beleeft dien je ook weer een plek te vinden om het te verwerken (zoals het meisje die overleden is'.Hier in Nederland gaat het goed, je weet hier is meestal regen! Maar de temperatuur is goed. Natuurlijk niet zo heet als in Kisumu!
    Arthur is op kantoor in LWG Rotterdam, Jeremie is aan het studeren en Marc is onderweg. Gisteren zijn wij na de bidstond in Ichthus naar Avans Hogeschool gegaan, hij had een gesprek en in september begint Marc daar!
    Het appartement boven Ichthus gaat langzaam maar zeker vooruit...het wordt wel leuk!!
    Maandag hebben wij vakantie (yes Lord yes), wij denken aan jouw en geniet van jou vakantie!
    Tot horens Blessings Corinne

  • 26 Juni 2014 - 21:33

    Jannie Koenderink:

    Lieve kim
    Heb je 2de verslag gelezen wat beleef jij toch veel.
    Wat indrukken zijn dat allemaal, en hoe jij daar mee omgaat
    Vind ik bewonderswaardig. Dit pakt niemand jou meer af.
    Volgens mij heb je nog niet veel gekookt , ha ha .....boekje
    Jij weet wat ik bedoel he. Leuk hoor je hebt gelijk zou ik ook doen.
    Nou kim geniet er nog van he , het is zomaar weer voorbij.
    Dag meis liefs van jannie dikke kus.




  • 28 Juni 2014 - 12:10

    Nina:

    hoi Kim

    intussen zit de tussenweek er weer op. Veel gezien hoorde ik.
    en nu je stage in Kisumu. ook dat zal weer heel anders zijn en je zult weer veel meemaken.
    Ik ben benieuwd naar al jullie verhalen, al hoewel je ze hierboven al uitgebreid vertelt.
    tot na de vakantie

    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Op 1 mei 2014 vertrek ik naar Kenia (Afrika) voor een 3 maanden lange stage.

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 5064

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Buitenlandse stage naar Kenia

Landen bezocht: